Friday, December 10, 2010

MAKANAN RINGAN TIME KECIK2 DULU

hari nie tak tentu pesal aku teringat kat zaman kanak2 aku dulu...time tuh aku stil berhingus lagi...lari sini lari sana pastu aku semput nak mampus...lol...back to the story...zaman kanak2 nie aku nak cerita beberapa jenis makanan ringan faverat aku time kecik2 dulu...

yang pertama ialah gula-gula susu...ada juga yang panggil gula-gula rabbit...gula2 nie sedap woo sampai sekali makan terus ketagih...sekarang aku x jumpa lagi gula2 nie sebab dorang cakap gula2 nie beracun..(aku lupa racun apa,,kalo tak silap racun melamin) yang pasti bukan racun tikus...dulu aku selalu gila beli nie...padan la gigi aku rongak dulu...(comel pulak aku buat pose sambil tunjuk gigi rongak time kecik2 dulu)
yang kedua ialah roti belacan.sebab rupa dia macam kepingan belacan...dulu murah lagi menda nie...seposen satu..suka beli sebab ada banyak dalam tuh..ada 2 cara makan menatang nie...pertama,,,ngap sekaligus (korang memang jenis pelahap)...yang kedua...makan sekeping2 n slow2 biarkan dia cair dalam mulut...sambil menutup mata...opp...telebih pulak...lol...
yang ketiga ialah chewing gum yang ada tattoo main tampal2 kat badan tuh...korang taw kan chewing gum nie...dalam pembalut chewing gum tuh ada tattoo...korang basahkan sket dengan air lior (pastikan bukan air lior baru bangun tido korang) pastu tempek kat mana2 anggota badan yang korang rasa korang akan cool bila ada tattoo di sana..teringat my mom penah marah pesal aku beli rm2 chewing gum tuh pastuh tempek sluruh badan,,,maw nya penat my mom gosok bagi hilangkan tattoo tuh...(tersenyum sorang nie)...
yang keempat ialah aiskrem pong2...dulu kalo hari panas (time tuh kesian kena jalan kaki balik sekolah...) makan akan ada laa aiskrem pong2 nie di tangan sambil jalan ramai2 dengan member balik umah...kalo takde duit time tuh makanya buat laaa muka comel tagih minta separuh aiskrem tu...funny tol..aiskrem tuh 20sen jew...murahkan...ada banyak perisa...oren,,strawberi,anggur....
yang kelima ialah keropok jagung...ada juga kami gelar keropok batang,,keropok kari...sebab rupanya bentuk batang (jangan imagine batang lain) dan berperisa kari ala2 ditaja baba's punya kari...keropok nie ada 2 saiz...kecik seposen besar 20sen...
yang keenam ialah keropok ding dong & tora...aku penah nanges sambil beguling2 (bila pikir balik malunyaaaaaa...tapi mommy and daddy aku mesti lagi maluu...) di kedai apek kat taman perumahan aku semata2 maw dibelikan benda alah nie...dalam kotak nie ada disertakan permainan dan kalau ding dong ada coklat 2-3 ketol dalamnya...
yang ketujuh ialah serbuk sagun...serbuk sagun nie dabungkus dalam roll yg panjang..aku penah tersedak makan menda nie sebab kalo ndak makan kena tonggengkan masuk dalam mulut...
yang kelapan ialah jelly yang ala2 kenyal gitew...lol...ada mcm2 bentuk tapi paling famous time tuh yang bentuk burger...seronok kunyah benda tue sambil main kejar2...tapi kena hati2...kalo tertelan mawnya tak bole benafas...
yang kesembilan ialah jeli sumi...dulu2 suka makan menda nie...beli pelbagai warna..pastu buka satu persatu then letak dalam piring...pastu tuang susu pekat cap junjung...fuhhh sedapppp...
yang kesepoloh ialah gula2 kapas...gula2 kapas nie sedap sebab bila masuk dalam mulut jer tros mencair...ni pon salah satu penyumbang kepada kerongakkan melampau gigi aku time tuh....tapi tetap comel...
yang kesebelas ialah sugus...gula2 ni sedap gilaaa...ada bermacam perasa seperti strawbery, anggur,,oren,,,aku jenis pelahap so tak bole tunggu gula2 nie mencair dalam mulut...dapat jer tros kunyah2 pastu telan..haha...gelojoh giler aku nie...

yang kedua belas ialah biskut aising...dulu my mom selalu belikan aku ini walaupun bukan faverat aku...memula tuh memang aku masukkan dalam mulut...lelama bila terasa dah kering tekak mengunyah biskot nie mula aku jadikan peluru...aku baling2 biskot nie kt sesapa yang aku rasa patut baling...nakal sunggoh + kurang ajar time tuh....
fuhhhh...abis juga entri aku pasal makanan ringan time kecik2 dulu... 

mode: merindui zaman kanak2...mulai meroyan mengharapkan doraemon wujud untuk meminjam mesin masa...

No comments:

Post a Comment